چربي‌سوزها ؛ بازي با آتش

#1
بشير آنلاين:چربي‌سوزها هميشه بازار داغي داشته و دارند و دليلش اين است که
شرکت‌ها در تبلیغات خود قول‌های بزرگ و جذابی به مصرف‌کننده‌ها می‌دهند، اما تا زمانی که شما رژیم درست و تمرین منظم نداشته باشید هیچ معجزه‌ای با چربی‌سوزها رخ نخواهد داد.

growMuscle.jpg

وقتی رژیم می‌گیرید و به دفعات هم در روز تمرین می‌کنید اشتهای شما بسیار تحریک می‌شود. بعضی از چربی‌سوزها عناصری دارند که اشتها را تا حدودی کنترل می‌کنند در نتیجه کمک می‌دهند تا به رژیم خود متعهد بمانید.

چربی‌سوزها (یا همان ایجادکننده‌های حرارت) برای همه افراد مناسب نیستند. آنها حاوی کافئین بالایی هستند که می‌تواند برای خواب مشکل ایجاد کند در حالی که بعضی از دیگر عناصر آن می‌تواند عوارض ناخواسته دیگری داشته باشد. بیائید نگاهی داشته باشیم به فواید و مضرات چربی‌سوزها و چگونگی استفاده ایمن از آنها و همچنین با چند گزینه جایگزین هم آشنا شویم.


چربی‌سوزها چه هستند؟

مخلوطی از گیاهان و محرک‌ها هستند که اندکی دمای بدن را افزایش می‌دهند و این کمک می‌کند به شما تا کالری بیشتری حین تمرین بسوزانید. افدرین یک مدل مصنوعی از گیاهی چینی به نام افدرا است که به عنوان عنصر کلیدی در چربی‌سوزها مورد استفاده قرار می‌گرفته اما حالا فقط با تجویز پزشک قابل دسترس است چرا که اثرات جانبی خطرناک و اعتیادآوری دارد.


چربی‌سوزها چه کاری انجام می‌دهند؟

بعضی از چربی‌سوزها خیلی ساده به شکل گرما کالری می‌سوزانند. بعضی دیگر هم اظهار می‌کنند که تحریک‌کننده ترشح آدرنالین هستند و میزان سوخت و ساز را بالا می‌برند یا به عنوان سرکوب کننده اشتها عمل می‌کنند.

شواهد برای کارکرد آنها محدود است. یک رژیم غذایی کنترل شده و تمرین باعث می‌شود تا در بلندمدت نتایج بهتری در زمینه کاهش فوق به دست آورید.


چه کسانی باید چربی‌سوز بخورند؟

چربی‌سوزها باعث افزایش کورتیزول (هورمون استراتژی) می‌شوند بنابراین اگر از اضطراب و پریشانی رنج می‌برید، چربی‌سوزها می‌توانند شرایط را بدتر کنند. اگر فکر می‌کنید به چربی‌سوزها احتیاج دارید، اول با پزشک خود مشورت کنید.


چقدر باید مصرف کنیم؟

دستورهای روی محصول را پیروی کنید اما دقت کنید که اگر هدف‌تان استفاده بلندمدت است باید مصرف را دوره‌ای کنید مثلاً 14 روز مصرف کنید 14 روز قطع کنید و طی هر 8 هفته فقط 3 دوره مصرف کنید.


چه زمانی باید چربی‌سوز بخوریم؟

اکثر چربی‌سوزها دارای کافئین هستند و باعث می‌شوند عصبی شوید، بنابراین احتمالاً بهترین زمان مصرف صبح است. هرگز چربی‌سوزها را بعد از ساعت 14 مصرف نکنید چرا که روی خواب تأثیر می‌گذارند. در غیر این صورت به برچسب محصول مراجعه کنید.


آیا چربی‌سوزها اثرات جانبی دارند؟

دریافت مقادیر زیاد افدرین می‌تواند اثرات جانبی جدی به جای بگذارد. از جمله پریشانی، تپش قلب، بی‌خوابی، استفراغ و حالت تهوع. در حالی که مدل‌های گیاهی عموماً ایمن‌تر هستند. اما با دزهای بالا ممکن است دچار اثرات جانبی شوید، بعضی از آنها می‌توانند فشار خون را بالا ببرند و باعث مشکلات قلبی شوند.


جایگزین‌ها چه هستند؟

اگر ترموژنیک‌ها برای‌تان مناسب نیستند، چند مورد از بهترین جایگزین‌ها برای چربی‌سوزها مصرفی شده است که به‌راحتی می‌توانید آنها را تهیه و مصرف کنید.

ال‌کارنیتین

اگر سوزاندن چربی حین تمرین برای‌تان اولویت است، اول از همه لازم است که چربی‌ها در دسترس قرار بگیرند. ال‌کارنیتین آمینواسیدی است که اسیدهای چرب را داخل میتوکندری سلول‌ها منتقل می‌کند تا انرژی تولید نماید.

یک دز 50 الی 3000 میلی‌گرم قبل از تمرین ضمانت می‌دهد که حداکثر مقدار چربی در دسترس به محل سوخت انتقال پیدا می‌کند. اگر در حالت ناشتا یا با رژیم کم‌کربوهیدرات تمرین می‌کنید اثرات آن ویژه‌تر هم می‌شود چرا که در این حالت‌ها اثرات چربی‌سوزی به حداکثر می‌رسد.

چای سبز

یکی از بهترین چربی‌سوزهای موجود است، چای سبز می‌تواند متابولیسم را شوک دهد. همچنین سرشار از آنتی‌اکسیدان‌هاست و با هر چیزی از جمله جلوگیری از بیماری قلبی گرفته تا آلزایمر ارتباط دارد.

به جای چای عادی از آن استفاده کنید تا از فواید بی‌شمار آن برای سلامتی بهره ببرید.

فسفاتیدیل سرین (ps)





هر کسی که تمرینات شدید انجام می‌دهد، مثل این است که تحت استرس جدی قرار گرفته باشد. هورمون استرس یا همان کورتیزول که برای ذخیره‌سازی چربی‌ها پاسخگو است در نتیجه استرس اعمال به بدن در مقادیر زیادی ترشح می‌شود اما فسفاتیدیل سرین این ترشح را پلاک می‌کند.

این اجازه ریکاوری سریع‌تر، چربی‌سوزی بیشتر و عضله‌سازی بیشتر را می‌دهد. این مکمل را بعد از تمرین عصر خود مصرف کنید به‌ویژه اگر با شدت بالایی تمرین می‌کنید یا خیلی در معرض استرس قرار دارید.