مکملی به نام L-carnitine

  • شروع کننده موضوع Reza
  • تاریخ شروع

Reza

Senior Member
#1
آیا این ماده می تواند چربی را سوزانده از تخریب عضلات جلو گیری کرده و انرژی مورد نیاز تمرینات را تامین کند؟ اگر به یک گزارش علمی برخورد کنید که در آن اشاره شده است ماده خاصی می تواند چربی را سوزانده گلیکوژن موجود در عضلات را ذخیره کرده , کاتابولیسم پروتئین عضلات را کاهش داده در نهایت به بهبود کارایی بدن و اجرای فعالیت های ورزشی کمک کرده و‏هیچ نوع عواقبی ندارد آیا علاقه مند می شوید؟

‏شاید طرح پرسش فوق کمی خنده دار به نظر برسد. در واقع به نظر می رسد کارنی تین – l ‏دقیقا همان ماده ای است که در بالا از آن نام بردیم. این ماده مورد توجه بسیاری از ورزشکاران برجسته پرورش اندام و ورزشکاران سایر ‏رشته ها قرار گرفته است .

کارنی تین چیست؟

‏کارنی تین _l از جمله مشتقات اسید هیدروکسی بوتیریک است . در گذشته تصور می شد یک نوع ویتامین ( ویتامین b1 ‏) باشد زیرا محققین کشف کردند که این ماده از جمله فاکتورهای ضروری در رژیم غذایی سوسک “تنبریو” می باشد ( گونه ای که اگر کارنی تین مکمل به لاروی آن نرسد از بین می رود . کارنی تین به لارو این سومک توانای می دهد تا اثر ذخایر چربی استفاده کند ) .

‏اگرچه انسان هم به وجود کارنی تین نیازمند است اما دانشمندان تشخیص داده اند که این ماده از طریق اسید های آمینه ضروری در کبد و کلیه ساخته می شود . این مأده در بدن همه ساخته می شود به جز کسانی که به نقایص ژنتیکی نادر مبتلا هستند . به علاوه کارنی تین به مقدار کافی در رژیم غذای مخلوط تولید شده و ‏کالری لازم را تامین می کند . گوشت قرمز بهترین منبع کارنی تین بشمار می رود .

مکانیسم فعالیت کارنی تین

‏زمانی که نقش فیزیولوژیکی کارنی تین در انتقال اسیدهای چرب با زنجیره های بلند به میتوکندری ( موتور خانه سلول ) فاش شد علاقه ورزشکاران پرورش اندام ‏نسبت به مصرف این ماده افزایش یافت زیرا با استفاده از آن می توانستند چربی ‏اضافی را سوزانده و انرژی لازم را تولید کنند. ورزشکاران پرورش اندام معتقدند که این کار دقیقأ مثل این است که مقداری سوخت به کوره حمل کنند.

300.JPG

‏۹۰ درصد‏ از کارنی تین موجود در بدن در قلب و ‏ماهیچه اسکلتی ذخیره می شود. اگر با افزایش کارنی تین و اسید چرب موجود در عضلات بتوان فعالیت آنزیم های میتوکندری را افزایش داد در این صورت به راحتی می توان از اسید های چرب استفاده کرده و ‏مقدار مصرف را افزایش داد . نتیجه چنین اقدامی این است که چربی موجود در بدن کاهش یافته و قهرمان با آن , گلیکوژن ماهیچه ها و ‏گنجایش تمرین افزایش می یابد. شاید اثرات کارنی تین به این علت ظاهر شود که انگیزه ای جهت آنزیم فعالیت دهیدروژناز نمک اسید پیروویک بوجود می آید. این آنزیم مسیر نمک اسید پیروویک را از لاکتات به ایجاد متیل کارنی تین تغییر می دهد و ‏این امکان را فراهم می سازد که تعداد زیادی از اسید های چرب وارد میتوکندری شوند . به علاوه این امکان را فراهم می سازد که مقدار بیشتری از ا ین اسید های چرب به عنوان منبع انرژی بکار بروند.

‏شواهد علمی موجود هم ورزشکاران پرورش اندام و هم تولید کنندگان کارنی تین را تشویق می کند و بر سرذوق می آورد. در ۱۰ سال گذشته تحقیقات علمی و ‏پزشکی متعددی روی کارنی تین و نقش ارزنده آن صورت گرفته است . داروسازان نیز سرگرم بررسی این مطلب هستند که از مشتقات کارنی تین ( نظیر کارنی تین – l ‏پروپیونیل ) جهت درمان بیماران قلبی و سایر ییماران استفاده کنند. ( اکنون این مطلب در حال بررسی است که کارنی تین یک عامل داروی است و ‏در صنعت داروسازی بکار رود.)

‏به علاوه کارنی تین – l ‏که در اکسیداسیون بتای چربی های موجود در میتوکندری بکار می رود, در متابولیسم انشعاب زنجیره اسیدهای آمینه از بین بردن خواص سمی آمونیاک تولید اوره و همه فعالیت های حساس که جوان ورزشکاران پرورش اندام اهمیت دارد و ‏رل ارزنده خود را ایفاء می کند.
 

Reza

Senior Member
#2
‏گاهی اوقات چربی به علت متابولیسم به کتون تبدیل می شود .کتون در دستگاه عصبی مرکزی و همچنین عضلات اکسید می شود . دو کتونی که از نظر خواص ییولوژیکی اهمیت دارند عبارتند از : اسید استراتیک و ‏اسید بتا – هیدروکسی بوتیریک. هنگامی که شخص روزه گرفته با محدودیت شدید کالری مواجه شده و یا ‏تمریناتی اجرا می کند که به موجب آن ذخایرگلیکوژن مصرف می شود لازم است قند خون در محدوده معین خود حفظ شود تا ا‏ینکه کتون ها به مقدار لازم تولید شوند . هورمون ها همراه با انسولین ،گلوکاگون ،هورمون رشد، اپی نفرین ‏(آدرنالین ) و ‏کورتیزول در فعالیت شیمیایی مربوط به تولید منابع انرژی مورد نیاز بدن دخالت داشته و عمل تنظیم چنین فعالیتی را بر عهده دارند.

‏گلوکاگون هورمونی است که در پانکراس تولید می شود . زمانی که انسولین کاهش می یابد بر مقدار هورمون گلوکاگون افزوده می شود . در نتیجه نه تنها قند خون بلکه غلظت کارنی تین کبد هم افزایش می یابد . به همین دلیل فعالیت تولید کتون در کبد افزایش می یابد . زمانی که انگیزه لازم جهت انجام چنین فعالیتی فراهم می شود میزان تولید کتون به مقدار اسیدهای چرب آزادی بستگی پیدا ‏می کند که از تجزیه ذخاپر چربی مشتق می شوند. در ضمن پیش از مقدار تولید ‏کتون و ‏مقدار اسیدهای چرب ازاد یک نسبت مستقیم وجود دارد.

‏کاهش قند خون( هپپوگلیسمی ) و ‏روزه سبب افزایش گلوکاگون و هورمون رشد و ‏اپی نفرین می شود . افزا یش این مواد منجر به افزایش اسید های چرب آزاد و کتون ها شده و بنابراین به کاهش کاتابولیسم پروتئین موجود در عضلات کمک می کند.

‏کتون ها نه تنها منبع مؤثر انرژی بشمار می روند ( گلوکز و گلیکوژن را در عضلات ذخیره می کنند ) بلکه انگیزه ای جهت ترشح هورمون رشد فراهم می کنند. آزمایشات علمی نشان می دهد که مصرف بتا هیدروکسی بویتر است مقدار کا تابولیسم پروتئین افراد چاق را که تحت رژیم لاغری قرار می گیرند کاهش می دهد .

‏اگر بافت ها بخواهند از کتون ها استفاده کنند نیازی به وجود کارنی تین ندارند اما کارنی تین می توانند بر مقدار تولید کتون ها بیفزایند .

مکمل کارنی تین

‏کارنی تین ساختگی به شکل خوراکی و تزریقی وجود دارد و ‏روزانه به مقدار ۵۰۰-۱۰۰ میلی گرم مصرف می شود . چنین مکملی می تواند کریتن همه بدن و همچین کبد را افزایش دهد و ‏ممکن است به افزایش تولید کتون استفاده از اسید های چرب آزاد و افزایش تجزیه بافت چربی منجر شود. همانطور که گفته شد ممکن است کتون از کاتابولیسم پروتئین جلو گیری کند.

LCarnitine500Tabs-60Tabs_2.jpg

‏شاید این حقایق برای آن دسته ورزشکارانی مفید باشد که مایلند از مقدار چربی و وزن خویش کاسته و‏همزمان با آن قدرت و اندازه عضلا تشان را در سطح حداکثر حفظ کنند. استفاده از چنین موادی سرعت کاهش وزن رو افزایش نمی دهد بلکه ممکن است مرتب کاهش بافت چربی به بافت غیر چرب را افزایش دهد .

‏شاید در جریان فعالیت ها و تمریات طولانی بتوان از این ترکیبات به نحو مؤثری استفاده کرده و ‏تجزیه پروتئین عضلات را به حداقل ممکن رساند . بنابراین مفید ترین خاصیت مکمل کارنی تین و ‏کتون ها عبارتند از : قابلیت انها در افزایش تولید و ‏استفاده از اسیدهای چرب آزاد و‏کتون ها . در نتیجه هنگامی که روزه می گیرید و یا تمرین اجرا می کنید پروتئین عضلات به خوبی حفظ می شود. در ضمن مکمل کارنی تین – l ‏در درمان عوارض ناشی از کمبود کارنی تین _ l ‏و عوارض وابسته به آن از قبیل اختلال مزمن عضله قلب در دو ضعف عضله اسکلتی مؤثر واقع می شود. این مسئله در مورد کاهش جریان خون بافت نیز صدق می کند .

‏اگرچه شواهد مستقیمی در دست نیست که نشان دهد کارنی تین در افراد غیر ورزشکار هم موثر واقع می شود اما بررسی های زیادی، که تا این لحظه صورت گرفته است نشان می دهد کارنی تین – l ‏افرادی مفیدی روی گنجایش و ‏کارایی ورزشکاران باقی می گذارد. در سایر تحقیقات نیز مشخص شده است که کارنی تین – l ‏ظاهرأ کارایی ورزشی افراد را افز ایش نمی دهد. مسلمأ تحقیقات بیشتری باید صورت گیرد تا خاصیت ارگوژنیک کارنی تین را تعیین کند.

‏کارنی تین تحت شرایط خاص می تواند اثرات بیشتری روی ورزشکاران باقی – ‏بگذارد. مثلا ممکن است کارنی تین مکمل مؤثر و ارزشمندی باشد که در رژیم غذایی پرچربی عمل می کند . ظاهرأ کارنی تین ( بویژه کلستروم سرشار از کارنی تین می باشد ) یک ماده غذای مقوی و ارزشمند برای نوزادانی است که چربی منبع اصلی تامین انرژی مورد نیاز شان می باشد .

آ‏یا کارنی تین _ l ‏می تواند ا ثرات خستگی تمرین را از ‏بین ببرد ؟

‏عده ای از ورزشکاران از کارنی تین l ‏استفاده می کنند تا اثرات ناشی از خستگی را در خود از بین ببرند ( در نتیجه بازده کار افزایش می یابد ) و ‏در جریان تمرینات طولانی و رژیم غذایی هم ‏پروتئین ضروری عضلات را به مقدار کمتری از دست بدهند . کارنی تین – l ‏به دو طریق عمل می کند که عبارتست از :

۱) افزایش تغییرات لیپید موجود در عضلات درحال ‏فعالیت که به ذخیره شدن گلیکوژن می انجامد و در نتیجه به شخص توانایی می دهد تا تمرین با وزنه های ‏سنگین را به مدت بیشتری ادامه دهد .

۲) جلوگیری از خونریزی در کارنی تین _ l ‏آزاد و استری موجود در پلاسما و عضلات زیرا مقدار یک یا دو تا از این ترکیبات در تمریات سنگینی که چندین و چند مرتبه تکرار می شوند کاهش ‏می یابد .

‏دکتر مائورو . ج. پاسکال استاد دانشگاه تورنتو است که به عنوان مشاور بین المللی ورزشکاران و سازمان های ورزشی عمل می کند . قبلأ به مقام قهرمانی لیفت قدرتی دست یافته و کتاب ها و‏مقاله های متعددی راجع به کاربرد دوپینگ درورزش نوشته است.

مترجم: عطاء ا.. محمد علی نژاد