تاثير قهوه بر تمرين ( قبل از تمرين )

  • شروع کننده موضوع hani
  • تاریخ شروع

hani

Senior Member
#1
اولين کاری که صبحها پس از بيدار شدن انجام می دهم، درست کردن يک قوری قهوه و آغاز روزم با يک فنجان قهوه داغ است. قهوه، برای بدن من، مثل بنزين برای موتور است. اگر اول صبح، يک فنجان قهوه به بدنم نرسانم، تا پايان روز، ديگر نمی توانم کاری انجام دهم. هنگام اشتغال به مربيگری هم که نوشيدن قهوه، حد و اندازه ندارد. در فصل مسابقات راگبی، روزی دو قوری قهوه نياز دارم. خيلی است، نه؟ آنقدر که بعضی را ديوانه کند! اما، اگر مجموع ساعتهايی را که مربيان راگبی بايد صرف کار کنند، جمع بزنيد، متوجه می شويد که نياز به چيزی برای باز نگه داشتن چشمهايشان دارند.

L130297940919.jpg

من خبره خود*ساخته قهوه شده ام. من عاشق قهوه ام. صبحها، عصرها، و حتی گاهی شبها هم برای تمدد اعصاب، قهوه می نوشم. بله، درست خوانديد؛ برای تمدد اعصاب! نوشيدن قهوه، پيش از تمرين آيا نوشيدن قهوه پيش از تمرين، دليلی دارد؟ بله، کافئين. اما کافئين چيست؟ کافئين، بخشی از گروهی از محرکهايی است که بطور طبيعی در برگ، مغز و دانه تعدادی از گياهان يافت می شود.
از چای، شکلات، اغلب نوشيدنيهای بدون الکل و برخی نوشيدنيهای ورزشی هم می توان مقدار کم اما موثری کافئين دريافت کرد. اما، اغلب افراد، پيش از تمرين، قهوه را ترجيح می دهند.
افراد زيادی را می شناسم که پيش از تمرين، يکی دو فنجان قهوه می نوشند. بيل کرافرد، کاپيتان تيم متال ميليشيا و برنده دو مدال طلا از مسابقات پرس سينه جام قهرمانی وزنه برداری قدرتی آرنلد، پيش از پرس سينه، قهوه می نوشد. خوب، علت اين همه بحث و جدل درباره زمان نوشيدن قهوه چيست؟
طبق تحقيقات موسسه ورزش استراليا، کافئين، عضلات را برای تامين انرژی، بجای استفاده از هيدراتهای کربن، وادار به استفاده از چربی می کند. بسياری از ورزشکاران استقامتی، برای کسب انرژی بيشتر از ذخاير بدنيشان در طول مسابقه، از قهوه استفاده کرده اند.
شايد تنها يک فنجان قهوه، برای بهرمندی از اين تاثيرات سودبخش کفايت کند. يافته های ديگر، حکايت از مطلوب بودن مصرف کافئين، قبل از تمرين و فوايد فوق العاده آن در تامين انرژی مورد نياز می کنند. احتمالا، دليل درج نام کافئين در فهرست مواد ممنوع کميته بين المللی المپيک، همين موضوع است. بله، درست فهميديد؛
قبل از مسابقه، شکلات هم نمی توانيد بخوريد!
تحقيقات روی کافئين:
انواعی از مقاله های موافق و مخالف با مصرف قهوه پيش از تمرين را ديده ام. مطالعه جديدی که توسط سازمان بين المللی قهوه منتشر شد، نشان داد که ميزان کافئين موجود در يک فنجان قهوه که حدود ۱۵۰ ميلی گرم است، قادر به کاهش احساس خستگی و همچنين افزايش عملکرد ورزشی است.

در مجموع، افزايش عملکرد ناشی از کافئين در گروه مورد مطالعه، نسبت به گروه شاهد، ۱۲.۴% بود. در پايان مشخص شد که تاثير کافئين بر تمرينات بلند مدت تر بيشتر است. در بسياری از اين مطالعات که عملکرد بدنی با تزريق کافئين يا نوشيدن قهوه افزايش يافته بود، فايده مضاعفی هم مشاهده شد؛ کاهش احساس درد. تعدادی از مطالعات هم، نشاندهنده تاثيرات مفيد نوشيدن قهوه و يا تزريق کافئين پيش از تمرينات سنگين بودند.
از جمله اين موارد، می توان به بهبود عملکرد در دو استقامت و افزايش قدرت غير هوازی در دوچرخه سواری در اثر تزريق مقدار کافئينی معادل دو فنجان قهوه (۲۵۰ ميلی گرم کافئين) اشاره کرد. اخيرا، ضمن مطالعاتی در ورزش دوچرخه سواری، مشخص شد که ۵ ميلی گرم کافئين در ازای هر کيلومتر مسافت، باعث افزايش عملکرد می شود.
اين تاثير سودمند در مسابقات شنا هم مشخص شده است. ۲۵۰ ميلی گرم کافئين، موجب بهبود عملکرد شناگران در شنای ۲۰۰ متر می شود.
گروهی ديگر از محققان دريافتند که حتی مقدار کمی کافئين، باعث افزايش حدود ۳۰ درصدی مدت زمان تمرين می شود. اين تحقيق روی دوچرخه سوارانی صورت گرفت که ضمن رکاب زدن، مجاز به نوشيدن کولا يا قهوه بودند.
اما برخی يافته های جديد محققان سوييسی، حکايت از تاثير مقدار کافئين معادل با دو فنجان قهوه، پس از تمرين، بر کاهش جريان خون به قلب دارد. نتايج اين تحقيقات، اخيرا در شماره ۱۷ ژانويه ۲۰۰۶ مجله کالج قلب آمريکا منتشر شده است. طبق آنچه در اين مجله آمده است، تاثيرات ياد شده، در صورت قرار دادن ورزشکاران در
اتاقهای شبيه ساز ارتفاعات، تشديد می شوند. ورزشکارانی که در نقاط مرتفع زندگی می کنند، مواظب باشند! اگر کافئين اينقدر بد است (و قهوه هم کافئين دارد)، پس چرا همه مکملهای گرمازای چربی سوز، حاوی کافئين هستند؟ شايد چون نمی توانند افدرين داشته باشند، مملو از کافئين شده اند. بعبارت ديگر، چرا خوردن کافئين، غير
مجاز، اما مصرف استکر ۲ مجاز است؟
ين موضوع هم، محل بحث و جدل بسيار است. هنوز بر سر نوشيدن يا ننوشيدن قهوه بحث است. به هر حال، نتيجه تحقيقات هر چه می خواهد باشد، من که پيش از تمرين، پس از تمرين يا هر وقت که بخواهم، قهوه می نوشم. مخالفان هم نمی توانند جلويم را بگيرند. قهوه آنتی اکسيدان هنوز سودمندی قهوه را باور نکرده ايد؟ خوب، پس اين مورد را هم بخوانيد: طبق نتايج يکی از تحقيقات، قهوه خاصيت آنتی اکسيدان فوق العاده ای دارد.
اين هم، دليل خوب ديگری برای نوشيدن قهوه! قهوه، سرشار از انواع آنتی اکسيدانها است. يک فنجان آنرا پيش از تمرين امتحان کنيد.
موافقان و مخالفان
اگر خواهان دانستن واقعيت درباره قهوه هستيد، نظرات موافق و مخالف را مطالعه نماييد و با هم بسنجيد. چند سال پيش، خوردن تخم مرغ و گوشت قرمز را بد می دانستند. امروز، مفيد می دانند. معلوم نيست که چند سال ديگر، خوب خواهند بود يا بد! قهوه هم همينطور است. چه بسا در آينده، دانشمندی، خاصيت جديد مفيد يا مضری برايش کشف کند.