اصول و عملکرد ویتامین ها در بدن

  • شروع کننده موضوع Reza
  • تاریخ شروع

Reza

Senior Member
#1
ويتامين*ها ترکيبات آلي هستند که به مقدار خيلي جزئي براي سوخت و ساز مواد غذايي و اعمال حياتي بدن و رشد و نمو و تندرستي ضرورت دارند. تغذيه ناقص و رژيم غذايي نامناسب سبب کمبود يا فقدان يک يا چند ويتامين مي*شود و به بيماري*هاي مختلف مانند بري بري و پلاگر مي*انجامد.

vitamins (1).jpg

ويتامينها سبب تسهيل دگرگشت (سوخت و ساز بدن)، اسيدهاي آمينه، چربي*ها و کربوهيدرات*ها مي*شوند و رشد و نمو و ترميم سلولهاي بدن را ميسر مي*سازند. برخي از ويتامينها سبب جذب مواد غذايي در روده مي*شوند و بعضي نيز به عنوان کاتاليزور عمل مي*کنند. عمل آنها بر روي بافتهاي اپي تليال و همچنين استخوان بوده و در مجموع هر کدام از آنها از بروز يک عارضه جلوگيري مي*کند.
فونک نام Vitalamine، يعني آميني که حياتي بوده و براي ادامه زندگي ضرورت دارد، را به موادي که سبب بهبود بيماري بري بري مي*شد و از گروه آمين بوده اطلاق کرد. پس از آنکه معلوم شد بسياري از ويتامينها از گروه آمين نيستند حرف e از آخر واژه ويتامين حذف و واژه Vitamin مورد قبول واقع شد.
ويتامينها را به دو دسته مهم، شامل ويتامينهاي محلول در آب و ويتامينهاي محلول در چربي، تقسيم کرده*اند. ويتامين E، ويتامين K، ويتامين D، ويتامين A را محلول در چربي و ويتامين C و ويتامين*هاي گروه B را محلول در آب دانسته*اند.
علاوه بر مواد معدني، ويتامينها نيز مورد نياز بدن هستند؛ زيرا بدون حضور آنها در غذا، سلامتي و تعادل اعضاي بدن ناپايدار مي*شود و در اعمال حياتي اختلالاتي ايجاد مي*گردد و عوارضي بروز مي*کند که گاه منجر به مرگ مي*شود.
ويتامين*ها سوخت و ساز بدن را تنظيم مي*کنند و تنها کمبود يک ويتامين مي*تواند، تمام بدن انسان را به مخاطره اندازد. خوب است بدانيد که بيشتر ويتامين*ها از منابع اصلي طبيعي استخراج مي*شوند.
کلمه? ويتامين از واژه يوناني ويتا به معني «زندگي» است.






مقدار مصرف ويتامين*ها :


گرچه هر ويتاميني به مقدار بسيار اندکي براي رفع نياز بدن کافي است، ولي بايد گفت که نگراني مردم از کمبود ويتامين، چندان هم بي*پايه نيست. غذايي که مي*خوريم اگر متنوع باشد، ويتامين*هاي ضروري را خود به خود به بدنمان مي*رساند (گويا فقط به استثناي ويتامين د)؛ اما اشکال اين است که بسياري از مردم در انتخاب خوراک خود، عاقلانه رفتار نمي*کنند؛ يعني رعايت نمي*کنند که غذايشان متنوع باشد. همچنين از غذاهاي اساسي و مهمي که ويتامين*ها را برايشان تأمين کند، غافلند. به چنين افرادي بايد مقداري ويتامين اضافي بخورانيم تا جبران کمبودشان بشود. بسياري از ويتامين*ها قابل ذخيره شدن در بدن نيستند؛ از اين*رو مي*توان گفت که بدن ويتامين*هاي افزون بر نياز خود را به راحتي دفع مي*کند. با اين وصف اگر بخواهيم پيوسته يک يا چند ويتامين خاص را به افراط وارد بدن بکنيم، کاري زيان*بخش خواهد بود. اين گفته به ويژه درباره ويتامين آ و ويتامين د کاملاً صحت دارد. پس نبايد دايما از کپسول يا شربت ويتامين آ و ويتامين د استفاده کرد. چه غذاهايي چه ويتامين*هايي را فراهم مي*آورند؟ اکنون نگاهي سريع به خواص ويتامين*ها و غذاهايي که آن*ها را برايمان تأمين مي*کنند، خواهيم افکند. ويتامين «آ» براي سلامت چشم، پوست، دندان و استخوان*ها مفيد است. آن را مي*توان از تره*بار سبز و برگ*دار، تره*بار زرد، ميوه*ها، تخم*مرغ، جگر و کره به*دست آورد. ويتامين «ب ـ ?» براي دستگاه گوارش و اعصاب مفيد است و مانع پيدايش برخي بيماري*ها مي*شود. آن را در نان کامل، جبوبات و جگر خواهيد يافت. ويتامين «ب ـ ?» در شير، تخم*مرغ، سبزيجات و گوشت بي*چربي يافت مي*شود. ويتامين «ث» مدد بخش بافت*ها، استخوان*ها و دندان*هاست و در ميوه*هاي ترش، گوجه*فرنگي و کدوي خام وجود دارد.




انواع ويتامين
انواع ويتامين*ها:
ويتامين آ
ويتامين ث
ويتامين دي
ويتامين اي
ويتامين کا
ويتامين اف


انواع ويتامين*هاي گروه ب:
ويتامين ب1 يا تيامين ويتامين
ويتامين ب2 يا ريبوفلاوين
ويتامين ب3 يا نياسين
ويتامين ب5 يا نيکوتيناميد
ويتامين ب6 يا پيريدوکسين
ويتامين ب9 يا اسيد فوليک
ويتامين ب12 يا کوبالامين